adamsfilmrecension.blogg.se

Nya filmrecensioner varje dag!

The Shawshank Redemption

Kategori: Brott, Drama

Genre: Drama/Brott
Skådespelare: Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown.
Regissör: Frank Darabont

Filmens början utspelar sig runt år 1950 och fortsätter sedan framåt i tiden. Man kastas snabbt in i handlingen och möter Andy Dufresne (Robbins) som har blivit dömd för dubbelmord på sin fru och hennes älskare. Andy blir dömd till livstids fängelse i Shawshank State. Även fast Andy konstant nekar till att han inte utfört något mord så talar bevisen emot honom. Inne i fängelset så är Andy först utstött och ensam men lyckas efter ett tag vinna över ett par vänner. Bland dessa vänner finns Red (Freeman) som Andy snabbt knyter starka band med.

Under filmens gång får man följa livet och händelserna inne på Shawshank State. Även fast det finns många viktiga karaktärer i historien så är det ett väldigt stort fokus på Andy och Red. Hela filmen berättas utav Red som en tredje person. Då Robbins karaktär Andy är väldigt tystlåten och håller mycket för sig själv är det väldigt intressant att se hur Red kommenterar Andys beteende genom filmen och hur hans synvinkel på det hela är.

Det som fascinerar fångarna i fängelset och även mig är hur hård Andy (Robbins) är och hur han biter ihop genom alla de situationer och är inbiten att försöka ta sig genom alla motgångar han möter. Trots slag, bestraffningar och kränkande ord så ställer sig alltid Andy (Robbins) upp igen. Han ger aldrig upp och det är något som Red (Freeman) också kommenterar under filmens gång. Andy (Robbins) som på utsidan är en bankir skaffar sig fördelar i fängelset genom att hjälpa vakterna och även fängelsechefen själv genom att ge tips på vart de kan sätta in pengar i olika fonder, berätta var de ska spara sina pengar och även hjälpa dem att betala sina räkningar.

En stor passion för huvudkaraktären Andy är att läsa och med sin vilja så försöker han bilda ett bibliotek inne på Shawshank fängelset, något som aldrig tidigare hänt. Andy bestämmer sig för att skicka ett brev varje vecka till ett bibliotek för att be om böcker som han och de andra fångarna kan läsa. Och även här visar karaktären Andy prov på sin starka vilja som förundrar alla de andra fångarna som för länge sedan givit upp hoppet om lycka inne på fängelset.

Historien som vi får berättade för oss i Morgan Freemans mjuka och behagliga stämma är en fantastisk historia utan dess like. När filmen väl kommit igång och man lärt känna karaktärerna och börjat empatisera med dem, då är det kört för dig, du har längre ingen vilja att kunna lämna den här historien utan att fått reda på slutet. Att konstant se Andy resa sig från alla motgångar han får utstå gör en varm inombords. Berättelsen trollbinder dig och får en att empatisera med Andy som om han vore din egen bror.

The Shawshank Redemption är ingen deprimerande film även om jag kanske fått det att låta som det. Filmen är fylld av upp och nedgångar och har även vissa delar med humor. Den äkta vänskapen man känner byggas upp genom filmens gång mellan Andy och Red är hjärtvärmande och det kanske är just den här vänskapen som håller Andys hopp om ett lyckligt liv uppe.

Filmen toppar listan över världens 250 bästa filmer på IMDb och den platsen är den sannerligen värd. Så ta fram näsdukarna och förbered tårkanalerna för den här filmen kommer att få även den stenhårdaste mannens känslor på fall.

Något bra: Historien, berättelsen och skådespelandet. I stort sett allting.
Något dåligt: Smått långsam början även om det inte är mycket uppbyggnad, detta mäts dock upp av den resterande delen av filmen.

Betyg: 9.5/10