adamsfilmrecension.blogg.se

Nya filmrecensioner varje dag!

The Hunger Games: Catching Fire

Kategori: Action, Drama, Äventyr

Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Philip Seymour Hoffman, Sam Claflin, Donald Sutherland, Jena Malone
Regissör: Francis Lawrence

Man kan säga att denna uppföljare är uppdelad i 2 delar. I den första delen får vi veta att Katniss Everdeens (Lawrence) trick från det tidigare Hunger Games för att få både henne och Peeta Mallark (Hutcherson) att överleva inte fått President Snow (Sutherland) på gott humör. Katniss upptåg har även fått det underlåtna folket i de 12 distrikten att börja tro på en revolution och att de kan få det bättre. För att fortsätta på den tidigare filmen så låtsas Katniss och Peeta fortfarande vara ett par och under filmens gång leder även planerandet mot ett bröllop trots att Katniss kärlek ligger hos Gale Hawthorne (Hemsworth). Som förra årets vinnare så ska även Katniss och Peeta åka runt i Panem, som är världen filmen utspelar sig i, och hälsa på de olika fans de har i de 12 distrikten. Under denna resa så blir det väldigt klart för tittaren att se att Katniss har blivit en inspirerande ledare för folket som hoppas på att en dag kunna nå frihet från sina överhuvuden.

President Snow, som är den stora ledaren över Panem och dess distrikt, börjar ana oro när han ser hur folket börjar röra sig mot en revolution. Snow får då idén, med hjälp av den nya spelmakaren Plutarch Heavensbee
(Seymour Hoffman) att lotta ut 2 av alla de tidigare vinnarna från varje distrikt för att sedan skicka in de i ett nytt Hunger Games för att fira dess 75-års jubileum. På det sättet hoppas Snow på att kunna krossa den nya frihetssymbolen Katniss en gång för alla.

Den första timmen av filmen är som jag tidigare skrev i stort sett en slags uppladdning för de kommande Hunger Games som Peeta och Katniss än en gång måste delta i. När de senare intar spelen är det enligt mig då filmen börjar på riktigt, det är spänningen och kampen för sitt liv som för mig kännetecknar Hunger Games serien. Det är i scenerna inne i spelen som filmen är i sitt esse.

I filmen så introduceras även några nya ansikten, däribland Finnick Odair (Claflin) och Johanna Mason (Malone) som är några av de utvalda från de andra distrikten. Det som regissören gjort väldigt bra här är att göra de nya deltagarna väldigt intressanta, både i klädsel och i sättet, vilket jag fann som ett stort plus!
Alla deltagarna är specialiserade i någonting som gjorde att de vann sitt år av Hunger Games. Detta är också en av de saker som gör filmen än mer spännande, att det verkligen är de bästa av de bästa som är inne och slåss för sina liv.

Väl inne i arenan så är det action non-stop likt den första Hunger Games filmen, inte bara med våld och faror utan intriger mellan deltagarna. Genom filmrullen så fullföljer den fattiga flickan från distrikt 12 sitt öde som rebell och står upp mot styret och går sin egen väg likt den första filmen.

Den avlidne skådespelaren Philip Seymour Hoffman må i denna film ha en liten men väldigt betydelsefull roll och gör verkligen det bästa utav den. Seymour Hoffman är övertygande i sin roll som Plutarch Heavensbee och lever sig riktigt in i världen Panem och sin karaktär. En mindre bra sak är Josh Hutchersons lite tillbakadragna och stela framträdande av Peeta. Han sjunker som karaktär och får inget fokus när han delar filmduken med Jennifer Lawrence som gör ett färgsprakande och riktigt mäktigt framförande utav sin karaktär Katniss.

Den enda av scenerna i filmen som faktiskt ger en ett glatt skratt är när Johanna Mason klär av sig helt naken i hissen tillsammans med Peeta och Jennifer. Den rodnande minen från Peeta och den smått avundsjuka blicken från Katniss blandas av chocken som ligger i luften. Denna pinsamma och annorlunda situation får det att rycka i smilgroparna, i alla fall en gång i den här dramatiska filmen.

The Hunger Games: Catching Fire bjuder på en rad överraskningar och oväntade scener och är väldigt oförutsägbar (I alla fall för oss som inte läst böckerna). Den beblandar spänning och äventyr på ett bra sätt och är en värdig uppföljare till den hyllade föregångaren.

Något bra: Spänningen och handlingen.
Något dåligt: Smått seg början, för de som sett 1:an blir det lite repetition.

Betyg: 8/10