adamsfilmrecension.blogg.se

Nya filmrecensioner varje dag!

Ted

Kategori: Komedi

Genre: Komedi
Skådespelare: Mark Wahlberg, Mila Kunis, Seth MacFarlane, Patrick Stewart
Regissör: Seth MacFarlane

En film om en levande teddybjörn som bor med en 35-årig man. Jag vet, det låter inte som en höjdar film men denna rulle levererar många oväntade scener och testar verkligen gränserna, ibland nästan för mycket.

Vi möts i början av filmen av en lugn och behaglig berättarröst (Stewart) som introducerar oss för den ensamme John Bennet (Wahlberg) och självklart som i varje verk MacFarlane har åstadkommit så dras det snabbt ett skämt om judar, men denna gång inget över gränserna som det ofta kan bli. Året är 1985 och John Bennet (Wahlberg) är en ensam liten pojke som har svårt att skaffa vänner. En natt så önskar John att hans älskade teddybjörn Ted (MacFarlane) ska komma till liv så att han ska ha någon att leka med. Nästa morgon så vaknar John upp med sin nya och framtida bästa vän Ted som nu kommit till liv. Historien om den talade teddybjörnen Ted sprider sig över hela nationen och Ted blir världskändis.

Den hysteriskt roliga teddybjörnen går genom sin uppväxt tillsammans med John och Ted förändras från den söta lilla björnen med en ljus och mjuk röst till en knarkande större björn med djup mansröst. De växer upp tillsammans och John skaffar sig efter ett tag flickvännen Lori (Kunis) som tycker att John och Ted måste börja sära på varandra då de vart rumskamrater i över 25 år. När vi sedan möter huvudkaraktärerna i deras vuxna liv igen så är John 35 år och jobbar vid en biluthyrning. Fortfarande så bor Ted med honom och de umgås de mesta av timmarna på dygnet.

Skratten från den här filmen kommer huvudsakligen från Teds dialoger och kommentarer. Med sin snabba käft så är Ted inte långsam med att förolämpa och göra sig rolig över allt och alla han kommer i kontakt med. Man märker att regissören och även mannen som gör rösten för Ted, Seth MacFarlane, tar sig frihet med sin roll och tänjer på gränserna till det yttersta och ibland kanske lite för långt. En likhet med den här filmen är nog den barnkära historien om Nalle Puh och hans kära vän Christoffer Robin fast som i det här fallet vägrat att växa upp och tagit lite fel vägar i livet.

Handlingen i filmen är lite halvknackig men i vissa delar intressant men det som gör hela filmen är helt klart MacFarlanes skicklighet med att få fram komiska situationer och få det att passa in i själva historien. En riktigt rolig scen som står ut i från de andra är när Ted får John att lämna Lori på en fest för att komma till Teds egna fest "i bara 5 minuter". Där träffar de senare sin barndomshjälte, Flash Gordon, efter detta så spårar festen ur totalt och det bjuds på många skratt från denna galna del av filmrullen.

Filmen Ted är i stort väldigt rolig och bjuder på överraskande mycket skratt och ett roligt framträdande utav Mark Wahlberg i den här sjuka rullen. Det är en värd film att se och jag skulle gärna se om den igen.

Något bra: De komiska kommentarerna från Ted.
Något dåligt: Handlingen i filmen hade kunnat vara bättre.

7.5/10